Saturday, May 3, 2014

4 månader senare

3 januari 2014. Klockan är innan soluppgång och jag kramar min familj hejdå för nu ses vi inte på fyra och en halv månad, för idag är dagen då jag flyttar. Flyttar inte bara hemifrån för första gången, utan även till en annan stad, ett annat land, en annan kontinent, en plats jag aldrig förr varit på. Det pirrar i magen av både förväntan och lyckorus och totalpanik. Det är en skum känsla när det bubblar i kroppen och tåras i ögonen på samma gång.

3 februari 2014. Jag förundras över hur fort en månad går och skriver varje dag i den röda dagboken. Oroar mig för hur fort tiden går, stressen över att jag måste bli vuxen och ta reda på vad jag vill göra med mitt liv. Smekmånadsfasen är över och vardagen börjar kännas som faktisk vardag. Jag går i skolan, sover för lite, kämpar mig fram bland snöhögarna för att handla mat och längtar efter våren.

3 mars 2014. Det är snow day så allting i staden är stängt och persiennerna skakar när det blåser kalla vindar in genom de enkelglasade fönstren som inte är gjorda för kyla. Jag har gjort illa ryggen och ligger mest i sängen och tittar på serier på Netflix och längtar efter våren.

3 april 2014. Innan jag åkte fick jag höra att efter tre månader är det som allt blir jobbigt. Det är då hemlängtan kväver en, vrider om en och aldrig släpper taget. Jag ensam-fikar på Starbucks som blivit min egna lilla oas när jag behövt en paus, tittar ut över ett regnigt Virginia och gråter i duschen så att det inte märks.

3 maj 2014. Jag tar paus-dagar när jag egentligen borde plugga, flyr in till DC och låter stressen försvinna bland turisterna på museerna. Jag kämpar för att hålla mig över ytan och det känns som att jag kryper över mållinjen vid ett marathon-lopp. Vi har avslutningsfest på takterassen och som de svenskar vi är äter vi grillat, tar gruppbilder och sitter ute och fryser för solen har gått ner för länge sedan.

4 månader går fort. Ibland för fort, och ibland inte fort nog. Om 12 dagar sitter jag på ett niotimmarsflyg över Atlanten, på väg hem till Sverige. Till mitt andra hem. Då ska jag byta tjutande brandbilar, pratglada amerikaner och historiska monument mot jordgubbar, kyliga sommarkvällar och hästpromenader.

No comments:

Post a Comment