Sunday, February 23, 2014

Divergent


Pausar mellan två uppsatser som väntar på att bli skrivna och vad gör jag? Skriver lite till. Så klart.

Under mellandagsrean åkte jag till shoppingcentret och brände sista Sverigepengarna på en ny bok att ha att läsa under resan. Direkt när jag såg Divergent visste jag att jag skulle köpa den. Var så klart tvungen att tjuvläsa lite innan, för jag är så himla nyfiken av mig. Fastade direkt och läste 10 kapitel första kvällen och var övertygad om att boken sluta ta slut innan jag ens satt mig på planet.

När jag väl satt på planet var jag för uppspelt och nervös för att kunna läsa. Tittade mest på tecknade filmer och The Big Bang Theory med pappa som alltid skrattar högt. Sen när jag kom hit var jag jetlaggad så jag somnade typ klockan 8 varje kväll, men nu har jag äntligen läst ut den.

Så här står det på cdon och även på baksidan av boken:

"I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärligaDe osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först."

 Jag har haft typ abstinens sen jag läste ut den i förrgår. Måste få veta vad som händer. Har planerat in en pluggpaus-resa till Barnes & Noble idag för att köpa andra och tredje delen också för jag tänker att det är lika bra.

Filmen kommer ut 18 mars i USA (30 april i Sverige). Gissa om jag ska se den?

No comments:

Post a Comment